lördag 31 juli 2010

En torpträdgård tar form, någon gång.

Jag har haft egen trädgård i snart tjugo år och lika länge har jag önskat mig en rödavinbärsbuske.
Tror ni jag har skaffat någon då?
Nopp! ...och jopp!
Ingen vinbärsbuske till bostadshuset, men däremot till torpet.
Jag gick åstad och rent av köpte en i fjol våras, fast jag vet att det är typiskt en sådan växt som man brukar få av en odlarkompis.















Första året ------- 5 klasar.
I år --------- 25 klasar.
Nästa år -------- 105 klasar
resten av åren finns bara överflöd.
(hade jag tänkt mig)








Något överflöd bjuder inte min krusbärsbuske på.
Jag planterade stackaren i våras och den har fullt upp att överleva den torra sommaren.
DEN!... fick jag faktiskt av min kompis.
Ja, vad tror ni? Finns det ett liv efter sommaren?

Torpet är styckat i flera tomter. Min kusin bor i lillstugan och runt den finns alla äppelträd och bärbuskar.
I höst skall jag plantera en Astrakan... eller Röd kanel, ingen modern sort får det vara... kanske Åkerö?
Jag har en inre vision av att jag bakar gräddtårta med rödavinbär som dekoration och har kaffekalas under äppelträdet som nu bildat tak. Kaffet drickes ur snirkliga porslinskoppar med blå blommor på vilka är dukade på en broderad duk.... en kanna med krusbärssaft står på bordet... isbitarna i kannan fångar ljuset som silar mellan äppelträdets grenar. De redan flygga svalungarna svirrar och kvirrar högt på himlen, som de alltid gör när det är högtryck...och...
Ja, så vad tror ni om min krusbärsbuske? Finns möjligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar