tisdag 14 september 2010

Nonsensdag.

Kan en dag vara en nonsensdag?  Har dagen inte tillfört dig någonting?
Naturligtvis inte! Alla dagar ger dig något, är inte gårdagen lik, inte heller morgondagen.
Jag skulle till att rensa i min kamera och hittade då denna bild.

En nonsensbild av ingenting, en trottoarkant!
Betydelselöst kan tänka, men inte om man är rullstolsbunden. Det är en imponerande höjd på kanten, knappast någon har krafter att rulla upp sin stol uppför denna kant, om det ens går.
Jag noterar också tillplattad ölburk, kastad som skräp, vilket det också är då man oftast inte får lyfta någon pant för burkarna.
Det har varit omöjligt att tvinga rederierna till denna merkostnad, men skulle de gjort det hade vi haft en renare värld... kanske...

På fotografiet finns också en överlevare av guds nåde.
Hur kunde denna planta överleva sommarens hårda torka... mellan två trottoarplattor?
Det talar till oss uppmanande. Man får inte ge upp! Kanske det är just det jag skall ta till mig denna dag?
Plantan är den illaberyktade Gråbon, så farlig för pollenallergikerna, men en romantisk blomma för min del.
En natt för många,  många, många, många, MÅNGA år sedan uppvaktade jag min man med denna blomma... famnen full. Nu verkar det som om vårt äktenskap är av samma natur.
Även det en överlevare av sitt slag.

1 kommentar:

  1. Intressant blid:) men inte var de ju riktigt snällt då kaptenen är allergiker. Men du ville väl testa..

    SvaraRadera