onsdag 30 november 2011

Det blida vädret.

Man kan inte fatta att fotot är taget den 30 november...

 ...speciellt om man beaktar hur det såg ut i fjol den 30.11 !

I vår hörna av världen så kan man ha stora variationer i väderleken.
Eller man kan ju säga som så att ... eftersom man ofta temperaturmässigt rör sig runt fryspunkten så syns det mycket mer när tempen sjunker tio grader. En nederbörd när det är fem grader +,  avviker mycket i utseende om man jämför med en nederbörd i fem grader -.
Min hemmagjorda teori är att det ser ganska lika ut i Östra Sahara om det är 22 grader eller 32. 
Men, vi får nog kyla skall ni se!
Jag spår att den 6 dec. kl: 07.30. så har vi snorhalka på vägarna och vi står och svär över att vi måste skrapa bilen fast vi inte har tid, för vi måste köra försiktigt... eller hamnar i en bilkö där den som är först kör SJUKT försiktigt.
Så mitt råd:
Den 5 dec. på kvällen går ni ut och kopplar i motorvärmaren (om sådan finnes) och nattar bilen med en filt över vindrutan. Bege er från hemmet 5 min. tidigare än vanligt.
Se upp i backen!
... säger "Väderhäxan".

4 kommentarer:

  1. Bra med jämförelser och att du påminde om "snorhalka" Äckligt. Vi har inte vinterdäcken på än... Men det är en fröjd med snöfri november.

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt att slippa snön! synd bara att det är så mörkt. och den 6 december ska båten upp på land. hoppas på samma väder som nu.

    SvaraRadera
  3. Hm...6:e dennes...okej. Det är noterat. ;)

    SvaraRadera
  4. Kanske jag som väderhäxa får stå med skammens rodnad på min kind, om det blir så att lantrådet står i 4 grader värme och en mild vintersol i ryggen när hon köar in till slottet i Helsingfors.

    SvaraRadera