onsdag 14 december 2011

Sublimal Perception.

Hjärnan gillar det den är van vid.
Om du alltid har röda äpplen på bordet vid julen och någon kommer och erbjuder dig att välja mellan denna välkända frukt och en exotisk frukt du aldrig sett förut, så är chansen stor att du väljer röda äpplen.
Vi behöver inte anstränga oss för att omge oss med trygga kända ting och situationer.
Nej, det sköter vår snälla hjärna så glatt om utan att vi vet om det.

Vissa prylar och situationer ger oss välmåendekickar och andra dess motsats.
Jag tycker tex. den vanliga "stickade stjärnan" är så vacker!

















Den skall vara i rött och vitt.
Varför?
Jag vet att mamma stickade en sådan åt mig när jag var riktigt liten. Jag bar den på en fest eller bjudning där jag troligtvis hade jätte roligt och jag minns svagt att jag också kände mig fin i tröjan.
Sannolikheten att det var orsaken till att jag nu andäktigt, i trans, beundrade KappAhls reklam igår och bara VILLE köpa denna tröja fast jag inte behövde den...  ligger nära till hands.

Ashley Green, den kända Twilightstjärnan, har nu kommit ut ur garderoben!
Hon har "tomtefobi"!
(Jag är inte ensam i världen med denna åkomma tydligen). Vampyrer har hon däremot inget problem med.
Hennes fobi grundade sig i att hon suttit på en främmande skäggig farbrors knä och önskade sig klappar ( detta skedde inne på en bank medan hennes mamma kollade kontot el. nå´t.)
När mamman fick se henne och farbrorn skrek modern i högan sky och VARNADE stackars Ashley strängeligen att ALDRIG!! befatta sig med skäggiga gubbar.
Jaha, där försvann hennes möjlighet till myspys med hohoande farbröder!
Man skall vara försiktig att man inte sätter spår i sina små telningars hjärnor.
Notera hur detta lilla barn fick sin tomtefobi.
Nåja, om man är någorlunda i balans så skall det gå att gå att handskas med med rädslorna om det nu handlar om vardagliga och ofarliga situationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar