torsdag 26 januari 2012

Orkar ni läsa ett långt inlägg?

Jag har lovat mig själv att aldrig skriva ett inlägg som börjar med:
Idag vet jag inte vad jag skall skriva om...
...så låt bli då, häv inte ditt/mitt ingenting över folk, eller för all del gör det. (jag har kommit på att jag  förmodligen är en neutral skeptisist, som alltid skjuter fram mina omdömen, inte packar mina åsikter på andra.)
Men, ändå några tankar...

OM ATT BLOGGA.
Det är en varningsklocka för mig när jag lägger in andras bilder, klipp från youtube, andras skämt...
JAG BÖRJAR BLI UTSUGEN PÅ MIN PÅHITTIGHET!
Det känns som om alla uppslag jag får, så har jag skrivit om tidigare.
Jag skulle ju kunna ta en promenad och ta några foton av vad jag ser...
Men, det har jag ju nyligen gjort!!!
Fota ...min hund. Gjort!
...min fotvårta. Gjort!
Skriva att jag ...drömt i natt igen att jag haft ihjäl någon och gömt liket. (Okey, det var lite udda denna gång för liket ligger i marken framför Kattby kiosk.) Men...Gjort!
Är det oxveckornas förbannelse?
Jag har klickat runt bland andra bloggar... japp, så måste vara fallet.
Efter julens stohej har luften gått ur bloggarnas kanelstinna hjärnor.
Initiativlösheten har kommit som en otrevlig baksmälla. Inte för alla då, det finns naturligtvis lysande undantag. (jag garderar mig eftersom jag som sagt är en "neutral skeptisist")

GÅR DET ATT MANA FRAM KREATIVITET?
Den som är produktiv lämnar många produkter efter sig, medan den kreativa, den verkligt originella sällan gör det. Det är tydligen så att snilleblixtarna inte slår ner så ofta.
Nu får kreativitet inte förväxlas med intelligens, sägs det.
(Vad nu intelligens är?)
Så därför "kan", (jag säger "kan",  för att hålla alla dörrar öppna för annars är jag ingen sann "neutral skeptisist")
...den intelligente stöta på hinder i det kreativa tänkandet om man har alldeles för lätt för att tänka logiskt.
Nu skall man dessutom inte beblanda ordet intelligens med ordet "klok".
Nej, nej, sinni!
Det är något heeelt annat.
Att vara klok är att besitta förmåga och att ha samlat på sig kunskap och erfarenhet.
Att vara intelligent är förmågan att inhämta denna klokskap.
Ni skall veta att...
ni kan bli klokare av att läsa min blogg (hö hö hö *skepsis*),
men inte intelligentare.
Ja, det var väl vad jag hade att säga idag,
förutom att mina söner med sambossare kommer på svärmorsmiddag idag. Jag skall bjuda på kyckling då det är den enda rätten som jag med säkerhet vet att alla äter.
Om jag var innovativ, lite kreativ så lindar jag in kycklingarna i folie och lägger dem på bilmotorn och kör som en vettvilling runt kommunen. Efter 40 km så vänder jag på dem.
Eller ännu smartare!!!
Jag stoppar postbilen och lägger kycklingen under postbilens motorhuv. När alla rundorna är körda......
KLARRRT!!!
Nu känner jag mig lite gladare.
Det var nog bara en liten "kreativitetssvacka" jag var drabbad av.

* skeptisism*

9 kommentarer:

  1. Jag hamnar hela tiden i kreativitetssvackor, min kreativitet är en jävla puckelpist som aldrig tar slut. I dag ska jag skriva skämt så jag hoppas att jag är på en puckel och inte i en grop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var GLAD! Det har ju ingenting med din intelligens att göra, eller brist på detsamma om kreativiteten uteblir.
      Hav FÖRTRÖSTAN!
      Linda in en torsk och gå ut och stoppa en postbil, hämta ut den senare på postkontoret, så har du dessutom... MAT!

      Radera
  2. Håhå, det DÄR var väl intelligent om något! Att inhämta sån klokskap och använda den så kreativt...Man har inte en chans att mäta sej med detta!

    SvaraRadera
  3. Skämt..e de sånt jag har i komposthinken..
    ....men hur som helst så måste du inte vara så förbaskat kvick och skämtsam alla dagar. De går bra med lite klumpvisa skämt. Vi måste ju hinna skratta också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... man vill ju undvika att upprepa sig, kopiera, rolig eller orolig.

      Radera
  4. Tja.
    Det där med bloggsvackor vet jag inget om, men att grilla kött/fisk i postbilens kylare det tycker jag varv väldigt innovativt.
    "Du, tal int om ä för nån" det kan vara en affärs ide'.

    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ligga lite lågt, de kan vara känsliga de där postutkörarna.

      Radera
  5. Jag har då jag drabbats av som inte uppdaterat på 100 år jag känner som du vardagen går i samma spår och lusten liksom inte finns. Jag vill gå ut med kameran men hur kul är det när bilderna blir samma? Kram

    SvaraRadera