torsdag 22 mars 2012

Läst...

...Arnaldur Indridason:s deckare. "Mörka strömmar".


Arnaldur Indridason är en internationellt känd och prisad isländsk författare.
Min åsikt om boken är:
Den kan man väl läsa.  Jag har läst bättre hantverk, sämre med för den delen.
Det bästa jag tar med mig från läsupplevelsen är namnen.
Kul att läsa om Brynhildur och Sigurdur och så skulle jag ha velat ha mera naturbeskrivningar.
När man aldrig varit till Island så tror man att det ser ut ung, som här, men det gör det knappast.
Jag är nyfiken på landet helt enkelt. Island står härmed på "reseönskelistan".
Boken följer de mönster som "någon", (kanske förlaget?) ritat upp för nordiska kriminalromaner.
Lagom olycklig missförstådd kriminalare visar sig vara intelligentast och modigast till slut.
Och ... vad ÄR det med kriminalromaner och isolerade samhällen?
Byar, öar och avskilda platser. Där frossar man i tanken "att man är särlingar, udda, laglösa".
Det är platser där man inte säger:
"Nu är jag illa behandlad! Jag kontaktar min advokat!" Nejdå...
Man letar genast upp slaktkniven som man slaktat får med, slår igång köttkvarnen som man mal minkmat i, går ut i växthuset och letar upp insektsgift och... SKIPAR RÄTTVISA!
Här bor man i den lilla byn Mörby och HJÄÄÄLP!!!
Vi kan vara möjliga mördare hela bunten.
Nu blir det hänglås på vedklyven!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar