lördag 5 maj 2012

Nu är det hårda tag!

Idag fick jag ett tips av syrran om att dricka ingefära-te. Eftersom jag hade väldigt mycket rå ingefära hemma så var jag inte knusslig. Jag blandade och drack. Resultat: Tungan ville rulla ihop sig som en flärp mot hettan och kryddsvedan, tårarna rann och jag fick en akut snorattack.. men tammetusan, nu en kvart efteråt känns det som om det lättade. Ont skall med ont...
Ingefära är effektivt mot förkylning. Ingefära innehåller antihistamin och det för det till ett effektivt botemedel mot förkylning. Är du smart tar du ingefära i förebyggande syfte, men har det redan brutit ut så kan symptomen lindras effektivt med ingefära. Tugga ingefära är ett sätt. Det är ju dock ganska starkt och passar kanske inte alla. Då kan man brygga te på ingefära. Det gör man genom att skiva ingefära, ett par tre slantar i en kopp, och sedan hälla kokt vatten över. Låt dra i 10 minuter, smaksätt med honung om du vill och drick. Att ha ingefära i maten är också ett utmärkt sätt. Ingefära passar bra i grytor, både till kött, kyckling och vegetarisk alternativ. Du kan också köpa färdiga teer med ingefära i om du vill slippa lätt undan. Ingefäramedicin mot förkylningar.

8 kommentarer:

  1. Om det bara inte hade smakat så j*kla illa!! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag är smakbefriad så kände jag bara brännan. Men jag VET att ingefära smakar "träigt" som mahogny lite. I koncentrerad form är det nog lite ampert. ;)

      Radera
  2. Siddu, siddu!

    Ingefära är greiger det. Man måste nästan gå som en "drinkare" och smutta och värma på hela tiden.

    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag "dåna" dit en till idag. Nu är jag så pigg att jag skall dammsuga. Jag får väl hänga lite på röret ibland, det hjälper inte att vara mjäkig. (Det ordet har jag aldrig skrivit förr... är det dialekt?)

      Radera
  3. ...kollade. Det är ett ord i svenska språket.
    Så här heter mjäkig på franska:
    d'une sentimentalité excessive;
    om nå´n vill veta... jag fick liksom med den informationen på köpet.

    SvaraRadera
  4. Mjäkig= melikus på Vårdiska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste genast kolla om melikus också är ett ord som har en förklaring.
      ...och hittade ingenting som jag förstod.
      Kan det vara lokalt?

      Radera
  5. Ingefära är inget för pallervantar.
    Men det är kurerande OCH höjer förbränningen i kroppen= bra bantningsmedel!Universalmedel för dem som pallar trycket! :)

    SvaraRadera