måndag 3 september 2012

Amiralen, var är du?

Utanför mitt fönster seglade en amiral förbi.
En riktig snygging!
(man är svag för sjöbefäl antar jag)
Sällan får man vackrare fotomodell, tänkte jag och nappade kameran och gick ut.
Fjärilsjakt nu då!
Det första jag ser när jag kommer ut är en citronfjäril mot de mörka skuggorna vid granarna bakom huset.
Sablars, den bara flyger ifrån mig... jag springer efter och försöker ta ett foto i farten...

Gick sisådär.

Till slut satte den sig på resterna av vårt gamla badrumsgolv, som bara ligger och ingen brytt sig om att forsla bort... ja ja,ni vet hur det kan va.

En pärlemorfjäril visade glatt upp sig.


...och en kompis "silverbandad pärlemorfjäril". Lite ruggsliten, men man ser tydligt "banden".

En kålfjäril fick jag rusa efter till grannens gård.
...och där fladdrar en nässelfjäril, bestämt.


Men, TITTA! En påfågelögafjäril!

Men den där amiralen.... han seglade nog iväg på de sju haven.
Men precis när jag var på väg in...


Hah!

9 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Fjärilar är fina.
    Det har varit extra mycket av dem i år tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en del av magin under början av hösten. Lite vemodigt... de flesta dör,kan inte övervintra, såsom amiralen.

      Radera
  2. Trevlig jakthistoria tycker jag! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ta och skicka den till en jakttidning så får vi se vad som händer :)

      Radera
  3. Pärlemorfjäril har jag inte hört om ens. Fina bilder för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller... Måste googla på den. Larven lever på violer!!? Är visst rödklintar i Sverige.

      Radera
  4. Grattis till en lyckad jakt, med fina bilder på vägen :)

    SvaraRadera