söndag 16 september 2012

Skumögd av och med schampoo.

Jag har hela mitt liv haft en förträfflig syn. Örnblick!
Jag har tyckt synd om alla som sett dåligt, bl.a. maken och en son.
Tänk vad jobbigt att släpa dessa glasögon med sig överallt, veta  var man lägger dem, skydda dem mot slag och stötar, inte tappa dem i vattnet på fisketuren osv.
Nu är jag där!
Jag har en svag nedsättning i min förmåga.
Det betyder "skit och ingenting" som min mamma ibland brukar säga, alltså inte är det så farligt.
Det finns så mycket annat elände man kan drabbas av.
MEN!
Jag tycker ändå att köpmarknaden skulle kunna ha lite förståelse när de designar förpackningar och behållare till sina produkter.

Nu vänder jag mig speciellt till hårvårdsprodukter.
I duschen har man sällan bra belysning. El och vatten går "sisådär" ihop.
Och det hör till sakens natur att man tar av sig glasögonen.
Jag blir så in i baljan trött på de små bokstäverna på etiketten som berättar om det är schampoo eller balsam.
Varför kan tillverkarna inte göra det liiite lättare för människan att leva?
Naturligtvis borde jag ha en speciell schampooplats/ balsamplats men i duschkabiner/ duschplatser med kaklade väggar, finns sällan bra avställningsytor och hyllor.

Här är den värsta, den driver mig till vansinne. Just det! Vad är vad? Man måste komma ihåg... schampoo, kork uppåt, balsam, kork nedåt.
Men så står jag ändå där med flaskan i handen... hur var det nu?

Och den här... har jag i torpbastun som har två små fönster och en flämtande oljelampa.

Föredömligt bra.

4 kommentarer:

  1. Exakt-jag irriterar mig varje gång jag duschar men hade kanske inte tänkt på det i ett så klart sken förrän du skrev det! ;) Väldigt förargligt och fullkomligt oförståeligt egentligen. Varför är de så lika?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mest irriterad blir jag över att schampo och balsam står med mikroskopiska bokstäver. Jag var nog lite otydlig om att det var just DET som jag bra tycker att man kan ändra på. På fotot ovan kan man inte se texten.

      Radera
  2. Ja min gubbe får smärre raseriutbrott varje gång han stjälper balsam i håret i stället för schampo. Numera försöker jag att köpa balsam som kan stå på korken och har stegvis försökt att få honom att lära sej att inte ta dom. Men, ibland så ställer man också schampo flaskorna på huvudet när det börjar bli lite i dom och då kommer nästa vrål, var fn. är schampot. Som du säger, skriv text som man ser, många av oss har håret kvar när texten försvinner. En viss gubbe vi kände, han använde bara Palmolive tvål till håret och som han gärna rekommenderade till oss.
    Kanske ska vi återgå till basic.
    Louise

    SvaraRadera
  3. Man är aldrig ensam om något i världen. Detta om palmolivetvålen får mig att minnas att jag glömde Sunlighttvålen som jag stoppat in i stenbron i Kojviken. Få se om den är kvar i vår, då är det bara att fortsätta att löga sig.

    SvaraRadera