fredag 26 oktober 2012

Maktkamp

Relationerna mellan djur och människa manglar på som en perpetuum mobile.
Ibland står människan på den vinnande sidan och ibland har djuren helt makten.
Vi bara tror att vi är skapelsens krona när det egentligen är helt andra makter i görningen och vi kan bara ana att vi är förda bakom ljuset.
Man kan ju förledas att tro det finns en hemlig pakt, ett djurpresidium som sitter och nickar alternativt ruskar på huvudet och i fullständig endräkt säger:
"Låt dom hålla på bara, de är lugnast när de tror de bestämmer."
Ibland kan djuren inte låta bli att lite busigt visa sin makt långt inne i människornas territorium.
Jag hörde om slyngelaktiga elefanter som terroriserade en lerhyddeby,
illvilliga hajar glufsar hungrigt efter människofötter i bästa badviken i Egypten
och termiter sätter i sig hela ditt hus innan du hinner säga ordet försäkringsbolag.
Nu har dessutom strömmingen proppat i sig så mycket dioxiner, så att djuren på ett mycket lömskt vis, via matbordet kommer åt oss.
Då kan man inte vara säker på att det är vi som bestämmer.

Inatt var jag drabbad av en djuratack! Helt sant!
Jag var helt i djurets våld, naturen slog tillbaka och det mycket hårt.
Jag sov dåligt redan. Haglens smattrade mot sovrumsfönstret och jag kunde inte riktigt få ro. Vid tvåtiden hörde jag ett annat ljud, ett som jag tyvärr känner igen.
Det var bara att slå ut med armen mot den i vilavarande homosapienshannen och väsa.
"Vakna! Vi har en mus här inne!"
Mutter mutter... Och musjakt blev det förstås ändå trots protester, för inom min djurart, vid dessa specifika tillfällen, är det alltid jag (honan) som bestämmer.
 "Den är innanför väggen eller i taket möjligen, gå och lägg dig och sov människa, för det tänker jag göra."
...och det gjorde han men inte jag.
Jag låg och lyssnade på "knaperiknaperi" läääänge. Kudde på huvudet, måste lyfta på den ibland...
Knaprar det fortfarande?
Knaper knaper!
"Jäkla loppboll, är inte tänderna nerskavda snart?"
Nåja det tystnade mot morgonsidan.
jaha?
Och vem var det som bestämde inatt då?
En liten lortspridande tandlös gnagare med träningsvärk i käken!


2 kommentarer:

  1. Jag kan lova dig att knaperknaper är INGENTING mot att höra en megagigantisk kackerlacka tassa över golvet i en strandbungalow på en thailändsk paradisö! Och jag kan lova dig att du inte skulle nöja dig med muttermutter från maken! Men det är en helt annan historia... :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch då skulle man sova med näsduk för munnen och toapapper i näsborrarna och öronen.. Är man på smekmånad kanske inte det är så roligt... Eller så är det de.:))

      Radera