söndag 21 oktober 2012

Ruggboll

Jag stressade fram längs Torggatan och så plötsligt så sparkar jag i en klump.
Vad sjutton?
Jag tog upp klumpen... någon sorts frökapsel var det visst.
Kanske den kommit på villovägar från blomsteraffären?
Nej, knappast. jag såg mig runt och märkte att det fanns en hel samling med klumpar, ruggiga bollar under ett litet träd bakom mig.
Alltsååå,  visste ni att man har Hasselträd?!? ( nej inte buskar, detta var någon sorts ymphistoria) på Torggatan?
Jag har inte sett så noga på dem och hade väl trott att det var Lind.
Konstigt nog så fastnade en av ruggbollarna i min skoklack och kom med hem.

Jag lät bollen torka några dagar, sedan skakade jag ur sju hasselnötter. Jag knäckte dem och inuti fanns jättefina nötter.
Naturligtvis smakade jag på några. De smakade som färska nötter skall göra.
Tänka sig nötodling utanför La Strada!
Det finns ju Oxelbär längs hela den tungt trafikerade Ålandsvägen.
De är väl hälsovådliga som föda pga. tungmetallerna.

Det skall bli hårda tider innan man vågar sig på dem, men man vet ju aldrig...
Lågkonjunkturen går bara djupare.

2 kommentarer:

  1. Nytt tiggeri på torggatan: ligg ned och vänta att nötter skall ramla ned i munnen.

    Men på tal om senkomna kunskaper så har även jag insett att hassel faktiskt kan växa som träd. Det finns på Ramsholmen som vi besökte för någon vecka sedan. Trodde det var Avenbok men det är nog hassel.

    SvaraRadera