tisdag 27 november 2012

Sjunde sinnet

Jag är helt övertygad om att jag inte har ett "sjätte sinne", i den mening att jag skulle ha en märklig känsla för vad som skall hända i framtiden.
Jag kan inte spå i framtiden, varken i händer eller sump,  inte gå med slagruta, inte känna av currykors eller annan sorts markstrålning och så tror jag också att jag inte påverkas av månen.
Jag är nästan lite sur över det, för nog skulle det ha varit bra för min knäppa image om jag hade dessa gåvor.
Men NOPP!
Det är nästan så att det slår över åt andra sidan.


Min mamma som är duktig med slagrutan och kan känna av currykors med metallstickor och kan ta reda på vilket kön bebisen i magen har osv., tappar ibland "känslan" när jag tar i henne.
Ja, så eländigt är det faktiskt med mitt sjätte sinne.

Någon gång  i forntiden var jag på en kurs med en medryckande föreläsare som talade om kreativitet.
Det är bara människan och vissa andra djurarter som kan vara kreativa.
Vi har tydligen en funktion i hjärnan som kan tänka ut nya fiffiga idéer.
En dator kan bara behandla den information som den matats med.

Föreläsaren ville då påstå att "sjätte sinnet" är likadant beskaffat.
Det är ett hastigt överslag i vår fantastiska hjärna som använder all information vi lärt oss för att varna eller för att ge en "hint" om vad vi kan vänta oss i framtiden.
Det är tydligt att jag aldrig glömmer den föreläsningen.

Jag undrar om jag inte har ett "sjunde sinne"?
Ett sinne som "fattar noll", en sorts oförmåga som jag skaffat mig för att slippa känna av andras sinnestämningar... som ett skydd mot en emotionell anstormning som jag inte skulle klara av?

Ett är säkert. Jag kan inte gissa könet på bebismagar.
Jag är så dålig på det, så det är nästan ett säkert kort på att det det blir det andra könet än jag gissat.
Man är nästan lite stolt över att ha gissat "två nätta små tvillingflickor" och ut kommer två stadiga karlar.

För inte så länge sedan så såg jag i tidningen att en ytligt bekant fått en flicka.
Jag minns att jag sagt åt den blivande modern vid något tillfälle, att hon nog skulle få en pojke...
Jag gav henne även tipset om namnet Sylvester.
Nu är det tydligt att hon får välja Sylvie eller Ester.

jordstrålning


2 kommentarer:

  1. Lite (spökig) är hon, gumman. För min del så vågar inte heller spöken visa sej, jag tror att mitt krassa o bitska JAG skrämmer bort dom som ev. finns.
    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en med det sjunde sinnet (som det sjätte men precis tvärt om)

      Radera