tisdag 22 januari 2013

Gamla spetsar

...och arsenik.
Nåja, kanske inte arsenik, eller fasen vet...
Jag har läst någonstans att det fanns arsenik i vissa gamla slamfärger.
Microorganismer som mögel och svamp blir liksom människan stendöda vid överkonsumtion av giftet

Zinkvitt eller blyvitt är heller ingenting man skall breda på mackan.
Så för guds skull...
slicka inte på våra vackra vita knutar, hur fina ni än tycker att de är.
Nu till de gamla spetsarna.


En gavelspets, så tydligt solblekt mot söder.
Visst ser den varm ut fast termometern visade på -6?


Gul gavelspets!
Jag brukar beundra svenska västkustens vita hus. De står, kanske klättrar de?... som vita brudar på de karga bergen, men...
inte behöver våra välvårdade gamla bondgårdar skämmas för sig!
Definitivt inte nu på vintern.

I all den vita snön så lyser huset upp, på långt håll, som en fyr!


En annan gavelspets.
Skapad av röd granit.
Om man inte gräver eller spränger den,
så är den kvar länge efter att du och jag hamnat vid porten för att förklara oss,
för Sankte Per.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, på sina ställen. Jag skulle önska att man kunde se vattnet. Jag tror att (eller eg. Vet jag) att mar och mör betyder vatten och sund. Tänk på Marby, Marsund och Mörby.

      Radera