söndag 3 mars 2013

Dag tre

Nu började det kännas lite segt att fara till nästa nöjesfält, men vi bestämde oss ändå att besöka Epcot, Disneys nöjesfält med betoning på framtid, vetenskap och världen.


Ganska direkt efter ingången så möttes man av detta gigantiska klot eller Sfär. Där inne var det upplevelseresor, man kunde flyga över hela världen...typ.


Stort förstås! Vad trodde ni?
Vi åkte rymdfärder och vandrade och såg på jättelika akvarier... och kööööööade förstås.
Det som imponerade mest på mig var ändå länderna som man byggt upp runt en sjö, stor som Svibyviken ung.


Frankrike.


Tyskland.
När vi passerat en oherrans massa länder och kom fram till Tyskland, visade det sig så, att man hade en litet stånd där som man sålde öl.
Det var rätt varmt den där dagen och genast bildades en liten ringlande Ålandskö (Åland som för övrigt inte var representerad, konstigt).
Oktoberfestöl! En i särklass mest goda öl jag druckit, tyckte jag då.
Jag köpte samma öl sedan en kväll i Miami och trodde att jag skulle uppleva gourméupplevelsen igen....
Bara blask!
Disneybiran måste ha varit förtrollad.

Så hade vi slutligen sett uppbyggda fantasier och drömmar i tre dagar.
Kulisser!
De (amerikanarna) är experter på att lura ögat och sinnet.

Dag fyra bilade vi ner till Fort Lauderdale, till en villa intill en av de många många kanalerna som är grävda där.
Ett murat stenhus.
Så fint!
När vi kom in i huset såg vi att det var rappat på insidan.
Verkligen elegant och mysigt!
Maken knackade och kände misstänksamt på på väggarna.
"Det låter ihåligt, jag tror faktiskt att det är... plast!"
"Kulisser muttrade jag, har du inte lärt dig nu?)

2 kommentarer:

  1. ha ha ...Så klart att det är plast i usa är inget på riktigt;) Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag såg riktiga sheriffer! De är så mytomspunna för mig att jag knappt trott att de fanns på riktigt.
      En tjej och en kille... och de var så fina med sina stjärnor.
      Jag drabbades av blygsel och kom mig inte för att fråga om jag fick ta en bild av dem. Det ångrar jag nu.
      Förövrigt som kom det en polis in i bybutiken med värsta Dirty harrypickadollen väl synlig på magen. det har jag inte sett här hemma.

      Radera