måndag 18 mars 2013

Min tanke om rösten

Jag går omkring lite som en värpsjuk höna, längtar efter att få börja tillverka.... sång.
När jag går omkring och pysslar i huset, sträcker jag plötsligt på ryggen, höjer bröstkorgen, slappnar av i käken och gör mig fyllig och stor långt ner i bäckenet.
Jag måste tänka på hållningen, inte ha några blockeringar.

Din röst!
Kanske det mest personliga du har skall kunna användas fritt utan ansträngning.
Jag har slösat så många år på att försöka "låta som någon", någon skicklig sångare med i mitt tycke bra röst.
När man gör det spänner man sig automatiskt.
Nu är det bara för mig att erkänna:
MAN MÅSTE KAPITULERA!
Din röst är din, bara din och man skall vara stolt över den.

Om vi skulle beskriva din kropp som en cello.
Finns det spänningar i träet låter det inte bra, man måste alltså lära sig slappna av.
Avslappning är således en av grundteknikerna vid sång.
Problemet med oss människor är att vi har så många skyddsmekanismer.
Det är kroppens förmåga att öka spänningsnivån för att kunna skydda sig mot yttre hot. (beredd till strid och flykt).
Om man står framför 100 personer och bara din röst skall höras i lokalen är det nog inte lätt att låta bli att ta till skyddsmekanismer.
För att klara av det (om det nu faktiskt finns någon som kan det helt och fullt) krävs övning, tålamod, mod, kanske en stor portion dumhet, men framför allt... stor kärlek till sången.
Man måste klara av att stänga av den utvärderande hjärnan och lita på att kroppen vet vad den gör.


Alltså, först skall man lära sig tekniken, när man gjort det skall man gömma tekniken helt och hållet, bara lita på sin kropp.
Det som kommer ut ur din mun är du, din personlighet, dina känslor blottade.
Man måste släppa rädslan för att misslyckas!

Ändå kan jag inte låta bli att fundera...
Om du har en spänning, en alldeles egen spänning som är bara din... och den hörs i din röst...
Då är det ju din röst...
Det kan säkert bli lyckat om man sjunger visor eller populärmusik, men ett problem är att rösten kanske inte håller att använda i timmar.

Nu går jag här och väntar på ett mail från en sånglärare.
Jag vill ha tid till en lektion NU!
Till dess det sker så får man öva med denna tjej:





Och sedan en till... så man får en insikt i varför man skall träna.

4 kommentarer:

  1. Ja, nog är det mycket tyckande och tänkande kring sjungandet och rösten.Och kring repertoarer och uppsjungningssammanhang.
    Det heter att man skall lita på sig själv. Men det är nog lättare sagt än gjort.
    Rösten är färskvara. Men lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite fixerad just nu vid ämnet... Det är så "sjukt roligt" som ungarna säger, att sjunga igen, efter att jag haft ett litet avbrott.

      Radera
  2. Borrelian snodde min röst!
    Eller ja, inte hela då, men min sångröst är svagare och då också osäkrare än tidigare...men jag hoppas det tar sig så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör andningsprogrammet ovan! Det är även bra för talrösten.. Du som pratar mycket i jobbet.. Och läser mm..

      Radera