lördag 8 juni 2013

Det är inga tida!

(det är inte ofta) ...som man säger här på Åland, som jag hinner ägna mig åt bloggen.
Likadant varje år när sommaren gör sitt inträde.
När man har som MEST att blogga om, så finns ingen bloggartid till övers.
Meeen, det är väl som det skall vara.
Livet skall levas, inte beskrivas...

Apropå livet.
Mitt yngsta barn har gått ur grundskolan.
Snipp, snapp snut... så var skolan slut!
Fast ändå inte.
Jag misstänker att en hel lång räcka av studieår finns framför.
Men, nog är det allt en milstolpe, för oss föräldrar, men mest av allt för dotern.

Det var en fantastisk avslutning!
Som att uppleva en idolfinal.
Musikläraren Randolf erkände att det var en av de mest musikaliska klasserna han haft...
och jag kunde förstå varför.
Rörande att se alla fina klänningar på tonårsnätta flickor och kostymer på gossar som såg ut som vuxna män, men som  genast när de rörde sig, så såg man på hållning och den slängiga gången, att där under gömmer sig en sextonåring.

Alla nior får i doterns skola ett uppdrag att nästsista skolveckan arbeta med ett projekt.
Dotern valde att göra
"VINTAGE TILL NYTT".

Det inköptes kläder på Emmaus.
Tanken var att hon skulle sy upp en kollektion i marin stil.
Ja ja... det gäller att spänna bågen högt.

Lite bilder vankas antar jag.

Först de inköpta kläderna obearbetade.



Ett par byxor och ett linne i storlek 42, så var det bara att börja.

Det färdiga resultatet:
Kavajen är kortad och fått dubbelknäppning. kjol av röda klänningen.
Till vardag: Avklippta jeans i piratmodell. Skjorta dekorerad med udda knappar, avklippta ärmar, rep med råbandsknut som bälte.

Ja ni ser... turkosa klänningen, långkjol, röda klänningen blev top, blå blusen stor rosett...

och en sjömanskrage förstås...
Aktern som det heter på marint språk.

Så var det sist och slutligen nattklubbsblåsan.
Mörkblå klänningen är svängd uppochner i kombo med den turkosa toppen.
Gammalt omsytt bälte, skor med nitar, halsband av silver.
...och jadå.. det gillades av lärarna.



8 kommentarer:

  1. Roligt!...och jättesnyggt! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, rackarns unge! Hon fick stipendium i syslöjd på avslutningen. :))

      Radera
  2. Jag är imponerad! Det ser så snyggt! Nu har J en hel garderob som hon fixat till själv!Grattis till skolavslutet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har det definitivt inte efter mig. Jag hade 7 i syslöjd.

      Radera
  3. Oj! Hur hann hon fixa så där mycket snyggt på så där kort tid??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon började faktiskt med röda kjolen veckan före. Annars så kan jag berätta att hon höll på från morgon till kväll. Jag hjälpte med fållarna. Det är svårt att nåla upp själv. Hon fick inte mycket stöd för det var samma vecka jag var ute vid torpet och byggde förstukvist.

      Radera
  4. Nu blev jag riktigt imponerad!
    Helt galet fint.
    Jag säger bara, Project runway nästa
    Moster

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att hon är ganska färdig med sömnad för tillfället.
      Det är bra i livet att kunna sy i några knappar iaf.

      Radera